Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Gimnazjum im. Kazimierza Górskiego

ul. Górnicza 18 , 42-360 Poraj

tel./fax. (034) 31-45-729 

e-mail: gimporaj2@op.pl


 


Niemcy – ostatni przystanek

Paulina Pałuszka, Julia Majorczyk, Karolina Skóra, Mateusz Skóra oraz Radek Szydłowski reprezentowali porajskie gimnazjum w Gros Karben. W dniach 14.04-20.04 odbyło się tam bowiem  ostatnie spotkanie partnerów realizujących międzynarodowy projekt o prawach człowieka w ramach programu Comenius.

Głównym tematem spotkanie był musical, który realizowali uczniowie z dwóch szkół włoskich, greckiej, czeskiej, cypryjskiej, hiszpańskiej, niemieckiej i oczywiście naszej. Jedne z ważniejszych ról przypadły Mateuszowi (rola oficera) oraz Paulinie (solowe wykonanie piosenki).

- Wszyscy świetnie się spisali, nie tylko jako aktorzy, ale także uczestnicy spotkań i wycieczek – mówi Monika Leszczyńska, szkolna  koordynatorka projektu. – Na ostatnie spotkanie udało nam się zabrać aż pięciu uczniów i niezależnie od tego, czy byli to pierwszo, czy trzecioklasiści, mogliśmy liczyć na ich aktywność.

Wśród nauczycieli, którzy wzięli udział w wyjeździe była także dyrektor gimnazjum, p.Beata Cichoń oraz nauczyciel muzyki p. Rafał Polegaj.

Porajska delegacja zwiedziła w Niemczech Heidelberg oraz  Frankfurt, a nauczyciele mieli też okazję podziwiać urokliwy Freiberg.


O gimnazjalnym wypadzie do Galii...

chciało by się powiedzieć: veni, vidi vici;)

W dniach 06-12. lutego 2013 r.  delegacja naszej szkoły gościła we Francji, a konkretnie u bram Prowansji, w miejscowości Valence.

Wyjazd był kolejnym punktem realizacji programu Comenius. Naszą szkołę reprezentowały nauczycielki: p.Monika Leszczyńska i p.Monika Organa oraz uczniowie: Marcelina Małczak, Maciej Leszczyński i Mikołaj Tomzik.

- Tym razem działania międzynarodowej grupy  uczniów skupiły się na pracy scenicznej. Powstał wspólny spektakl mówiący o prawach człowieka. Nie było zbyt wiele czasu na próby, ale sądzę, że nasi uczniowie poradzili sobie z zadaniami doskonale. Arnault, francuski nauczyciel, który reżyserował spektakl też był zadowolony z efektów  – wyjaśnia M. Leszczyńska.

Oprócz warsztatów w szkole oraz licznych spotkań dyskusyjnych, nasza delegacja wzięła także udział w wycieczce do Lyonu. Tam największe wrażenie zrobiło na wszystkich muzeum kina, w Lyonie bowiem  mieli swoją wytwórnię ojcowie kina- bracia Lumiere.

Teraz nasze Gimnazjum przygotowuje się do kolejnego, ostatniego już wyjazdu zagranicznego.

- W kwietniu jedziemy do Niemiec. Tam powstanie musical. Będzie to ostatnie wspólne spotkanie delegacji szkół biorących udział w projekcie – dodaje M.Leszczyńska.

ML


GOŚCIE Z SIEDMIU KRAJÓW EUROPEJSKICH

Od 8-15.10.2012 w Gimnazjum im. Kazimierza  Górskiego w Poraju gościli  uczniowie i nauczyciele z siedmiu krajów UE, realizujących wspólnie projekt "Prawa człowieka w Europie w artystycznych środkach wyrazu", w ramach unijnego programu Comenius.

         Pierwszego dnia wizyty, oprócz  powitań i sportowej sztafety lekkoatletycznej pod okiem nauczycieli wf-u, w budynku Gimnazjum odbyło się uroczyste otwarcie międzynarodowej uczniowskiej wystawy fotograficznej „Prawa człowieka w obiektywie aparatu”. Goście ze szkół partnerskich wzięli także  udział w lekcjach przygotowanych przez naszych nauczycieli( do wyboru mieli  lekcję polskiej wymowy, lekcję polskiej historii, biegające dyktando na angielskim, jajecznicę ze strusiego jaja na biologii czy lekcję rosyjskiego alfabetu), po czym sami przeprowadzili lekcje greki, biologii (o cypryjskich słoniach), wychowania fizycznego (ćwiczyliśmy zorbę) i muzyki (zajęcia dla zespołu instrumentalnego). Popołudnie to czas spędzony na warsztatach ceramicznych w Gminnym Ośrodku Kultury. Pod okiem nauczyciela plastyki, p. Marty Jędrzejewskiej, uczniowie tworzyli płytki ceramiczne, które połączone utworzą wspólny obraz- pamiątkę spotkania.

Wtorek poświęcony został dyskusji nad prawem człowieka do wolności wyznania.  Naszym gościom sanktuarium na Jasnej Górze oraz cmentarz żydowski w Żarkach pokazały nauczycielka geografii p. Danuta Mędrek oraz nauczycielka języka angielskiego p. Iwona Pelka.

"Muzeum w Auschwitz- Birkenau stało się bolesną ilustracją łamania wszystkich podstawowych praw człowieka. Zarówno jego zwiedzanie, jak i warsztaty historyczne, bardzo mocno poruszyły młodzież biorącą udział w  projekcie."- powiedziała koordynatorka projektu w Gimnazjum w Poraju, p. Monika Leszczyńska, która w środę opiekowała się grupą, wraz z  p. Moniką Organą- nauczycielką języka niemieckiego.

Środa była również dniem wieczoru kultury polskiej, który zgromadził w naszej szkole nie tylko zagranicznych gości. Przybyli także licznie nasi uczniowie i ich rodzice . Ludowe tańce zaprezentował zespół "Kamienica", wspólnie, pod okiem choreografów, uczyliśmy się poloneza. Wieczór uświetnił bufet z polskimi potrawami - największą popularnością cieszyły się pierogi!

Czwartek to możliwość poznania historii Polski- mimo przejmującego chłodu, wizyta w Krakowie zrobiła furorę. Wspaniałe wrażenia pozostawiły zarówno nowoczesne Muzeum w podziemiach Rynku, jaki i okazałe komnaty królewskie na Wawelu. " Kraków oferował tyle atrakcji, że nie było łatwo zapanować nad tak dużą, 65 -osobową, międzynarodową grupą, ale dałyśmy radę!" - stwierdziły po wycieczce p. Joanna Wiktorko, p. Katarzyna Kaźmierczak, p. Diana Sawicka i p. Justyna Białas, sprawujące tego dnia opiekę nad gośćmi i polskimi uczniami.

Ostatni dzień spotkania roboczego projektu to czas na podsumowania, konferencje i dyskusje nad dalszymi planami współpracy. Goście jednak mieli także kapitalną okazję wziąć udział w obchodach Dnia Edukacji Narodowej w naszej szkole. Sami uświetnili uroczysty apel występem zmontowanego podczas pobytu w Polsce zespołu jazzowego nauczycieli, pod kierunkiem koordynatora projektu Holgera Schmidta.

"Wizyta robocza w Polsce zakończyła się sukcesem- wszyscy wracają do swoich domów zadowoleni i pełni nowych wrażeń i doświadczeń. Jest to efekt nie tylko dobrej organizacji wizyty ze strony nauczycieli i pozostałych pracowników naszego Gimnazjum. Sukces ten był również możliwy dzięki zaangażowaniu uczniów i ich rodziców. Bez współpracy z rodzicami nie dalibyśmy rady tak wspaniale wywiązać się z obowiązków gospodarza!" podsumowuje wizytę dyrektor Gimnazjum im. K. Górskiego w Poraju,  mgr Beata Cichoń.

Obecny projekt jest już czwartym projektem międzynarodowym w ramach Comeniusa, realizowanym przez Gimnazjum w Poraju.


Przygoda z Comeniusem

Dnia 2 maja po godzinie 4.00 sprzed naszej szkoły wyruszył bus, by zawieźć sześć osób na lotnisko do Pyrzowic. Z przesiadką w Monachium i ponad trzygodzinną przejażdżką autobusem z Rzymu do Chieti dotarliśmy do celu koło godziny 16.00. Ten wieczór nauczyciele – pani Joanna Wiktorko, pani Justyna Białas i pan Paweł Churas, i spędzili w hotelu, by odpocząć po podróży, natomiast uczennice klas trzecich – Manuela Graf, Karolina Nocuń i Weronika Szczypińska  poznały rodziny uczniów, u których będą mieszkały przez najbliższy tydzień.

         Kolejnego dnia reprezentantki Polski, na trzecim spotkaniu dotyczącym praw człowieka, które odbywało się właśnie w szkole w Chieti, miały wybrać jedną z trzech grup, do której chciałyby należeć: grupę artystyczną, muzyczną i teatralną. Manuela i Weronika zapisały się do grupy teatralnej, natomiast  Karolina do grupy artystycznej. Od tej chwili pracowały z uczniami i nauczycielami z innych krajów, by w sobotę wystawić sztukę i pokazać plakaty dotyczące praw człowieka. Przez te trzy dni zdążyliśmy się poznać z innymi osobami i nawiązać nowe przyjaźnie.

W niedzielę zorganizowana została wycieczka, by choć trochę poznać uroki tego zakątka Włoch. Zwiedziliśmy zabytkowe miasto Scanno i widzieliśmy piękne jezioro położone w dolinie w górach, gdzie mogliśmy wypożyczyć autka i przejechać się nimi wokół niego. Poza tym byliśmy w  muzeum archeologicznym terenów Chieti oraz braliśmy udział w grupowym karaoke.

             Było to wspaniałe siedem dni, podczas których poznaliśmy innych ludzi, ich kulturę, obyczaje i choć trochę język, a oprócz tego zintegrowaliśmy się, jako młodzież mieszkająca w Europie, ponieważ byli tam mieszkańcy: Francji, Hiszpanii, Cypru, Czech, Niemiec, Włoch, Grecji i oczywiście my – Polacy. Zobaczyliśmy też, jak wspaniały jest to kraj oraz jak wygląda życie we Włoszech. Zaznaliśmy tam życzliwości i gościnności rodzin, u których mieszkaliśmy.

          Namawiam wszystkich uczniów Gimnazjum, by brali udział w konkursach dotyczących wiedzy o danym kraju, by potem móc do niego wyjechać. Dzięki temu  zobaczycie jego uroki, poznacie wspaniałych ludzi i otworzy się przed wami piękno nie tylko przyrody, ale i natury ludzkiej.

Weronika Szczypińska IIIa

 

PS. Kolejne spotkanie grupy Comenius odbędzie się 8– 14 października 2012r. w naszej szkole!!  


Szkice plastikowym długopisem” – czyli  Comenius 2011-2013

Słoneczna kraina z omal 10 000 letnią historią. Piękna fauna i flora a w niej uczniowie z 4 stron świata: Polski, Niemiec, Czech, Hiszpanii, Włoch, Grecji, Cypru i Francji kontemplujący o prawach człowieka. To wszystko się wydarzyło w tygodniu od 4 do 12 marca. Przyjrzyjmy się temu wydarzeniu.

Comenius to jeden z tych projektów, o których słyszało wielu ludzi, ale już znacznie mniej wie, o co w nim chodzi. Teoretycznie nie jest to projekt, ale część projektu zwanego Socrates, mający na  celu doskonalenie jakości kształcenia dzieci ze szkół podstawowych,  gimnazjów i liceum. Znane jest także to, że podstawową programu Comenius są wyjazdy uczniów krajów europejskich do szkół zagranicznych.

Nasza grupa składała się z nauczycieli w składzie: mgr Beaty Cichoń, mgr Moniki Leszczyńskiej i mgr Iwony Pelki oraz  Alicji Korpol uczennicy klasy 2d, Marceliny Małczak z klasy 2b i Mateusza Skóry z klasy 2c. Wyruszyliśmy  w podróż do cypryjskiego miasta Limassol, które od najazdu tureckiego w 1974 r. jest jednym z największych portów w greckiej części Cypru.

 

4 marca – niedziela

 Dokładnie o godz. 19:00 miał odbyć się wyjazd pociągu z Zawiercia do Warszawy. Jednak plany uległy zmianie z powodu wypadku kolejowego w okolicach Szczekocin.  Dlatego też pojechaliśmy mini-busem. Około 14:55 wszyscy byli na miejscu. Szybkie pożegnanie z rodzicami, w przypadku opiekunów z dziećmi, zapakowanie walizek i od razu wchodzimy do autokaru! (...) Około 19:00 przybyliśmy na lotnisko. Wylot był zaplanowany na godz. 22:25 czyli mieliśmy około… 3 godziny czasu. (...) Wylecieliśmy równo z 22:40.

 

5 marca – poniedziałek

(...) Wylądowaliśmy o godz. 2:30 cypryjskiego czasu w Larnace. (...) Zostałem odebrany przez Lefkiosa i Elenę - rodziców Cypryjczyka, u którego miałem mieszkać. (...)   W czasie śniadania poznaję Christoforosa – Cypryjczyka, fana piłki nożnej i ucznia liceum Agias Fylaxeos. Po zjedzeniu obfitego śniadania spakowałem swoje rzeczy, by wraz z Lefkiosem (który jest nauczycielem!) i wspomnianym „Krzysiem” wyjechać do szkoły, która organizowała projekt.  Szkoła robi wrażenie. Może też z powodu usytuowania – w Polsce raczej nie budujemy szkoły na samym szczycie gór. (...) Przybyli pozostali uczestnicy.  Gdy zabrzmiał odgłos dzwonka, weszliśmy do sali konferencyjnej. Zostaliśmy oficjalnie powitani.(...)  Zaraz potem odprowadzeni zostaliśmy do klas na zajęcie muzyczne. (...) 

Następnie wróciliśmy na obiad- niezwykle oryginalnego kurczaka z ziemniakami. i sałatka. Później trochę snu. Następnie spotkanie w restauracji, w której przygotowano  nam tradycyjne potrawy cypryjskie. Ma być to niejakie przełamanie lodów między uczniami biorącymi udział w projekcie. (...)

 

6 marca – wtorek

(...) Po obfitym śniadaniu spotkaliśmy się ponownie  w szkole.(...)Następnie wycieczka.  Celem naszej podróży był zamek w Limassol, który  stanowił główną obronę tego miasta przed najazdem z morza.(...)  Wyglądał jak sześcian. Miał jedno wejście i cztery piętra- podziemie, parter, I piętro, II piętro. W środku znajdowało się  sporo rzeczy, które odnaleziono w czasie archeologicznych poszukiwań i były ściśle związane z kolejnymi właścicielami zamku.(...)

 

7 marca – Środa

Dzisiaj wycieczka!  Tym razem do stolicy- Nikozji- i do małego miasteczka w górach- Lefkary. Zatem w drogę! (...)

 

8 marca -  czwartek

Wszystkiego najlepszego kobiety! (...) Tym razem wycieczka była zaplanowana do Kourion- małej miejscowości położonej nad morzem, w której znajduje się starożytny teatr grecki, i niejaki dom Eustoliosa  Wyruszyliśmy tam z  Davidem z Włoch i Kubą z Torunia. Na dobry początek przechodzimy do teatru. Teatr w Kourion powstał w II wieku p.n.e. (...)  Na dwudziestą zaplanowana została noc europejska w znajomej nam już szkole.(...)

 

9 marca- piątek

Dziś  w  hali uczyliśmy się tradycyjnych tańców cypryjskich.(...)  Po obiedzie spacer.  Wieczorem dyskoteka. (...)

 

10 marca – sobota

W planach zwiedzania była skała Afrodyty i Pafos. Przed nami była więc całkiem ciekawa wycieczka, zważając na to, że sama droga do tych miejsc usłana jest pięknymi tworami geograficznymi. Dużo gór, dużo łąk, dużo wszystkiego. (...)Ponieważ nazajutrz był zaplanowany wyjazd, postanowiłem ten ostatni dzień się wyspać.

 

11 marca – niedziela

Ten dzień nadszedł tak nagle. Na niedzielę mieliśmy zaplanowane odwiedziny u rodu Leuikko- czyli po prostu rodzinne niedzielne

spotkania (...)

Mateusz Skóra IIc


Ruszył Comenius! Rozpoczęliśmy realizację projektu :

“Human Rights in Europe between Ideal and Reality. Rights and Challenge for Students in the 21st Century by means of Poetry, Arts and Music”. 

 

Zapraszamy na blog:  Human Rights in Europe

 

 Dzięki temu, w trakcie dwóch najbliższych lat nasze Gimnazjum będzie współpracowało  ze szkołami z Niemiec, Włoch, Czech, Grecji, Cypru, Francji i Hiszpanii.

Co możecie zyskać poprzez aktywność w projekcie? Korzyści można mnożyć w nieskończoność. Do najważniejszych zaliczyć należy:

        1-      Udział w wyjazdach zagranicznych (Cypr, Włochy, Francja i Niemcy)

        2-      Doskonalenie języka angielskiego

        3-      Poznanie uczniów z innych krajów, a może nawet przyszłych przyjaciół i miłości…….:)

        4-      Zdobycie wiedzy na temat systemów szkolnictwa w krajach partnerskich

        5-      Pozyskanie wiedzy na temat praw człowieka

        6-      Udział w wielu ciekawych wydarzeniach, np. Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, 

              Dzień Europy oraz wycieczkach związanych z realizacją projektu

       7-      Możliwość realizowania swoich talentów muzycznych i plastycznych w wielu formach

             (tworzenie piosenek, tekstów rapowych, graficznego logo projektu, plakatów poświęconych

             tematyce praw człowieka itd.)

       8-      Zdobycie dodatnich punktów z zachowania (działania na rzecz projektu podlegają punktacji

             zgodnie z regulaminem szkoły)

       9-      itd……………………:)

 

Myślę, że więcej dodawać nie trzeba. Zachęcam Was do współpracy i do otwarcia się na nowe wyzwania. Czekamy na zgłoszenia.

Monika Leszczyńska 

Regulamin udziału w wyjazdach zagranicznych w ramach projektu 

Human Rights in Europe between Ideal and Reality

 

Co powinno się znaleźć w prezentacji dotyczącej praw człowieka?

  

Wyniki ankiety "Human Rights in Europe"


POZDROWIENIA Z PLYMOUTH

 

Witam wszystkich moich Uczniów i Kolegów! Jak wiecie, ten rok szkolny poświęciłam na odpoczynek od gimnazjalnego zgiełku. Nie znaczy to jednak, że o Was wszystkich zapomniałam! Wręcz przeciwnie! Powoli zaczynam przygotowania do powrotu i głównie z myślą o Was, moi drodzy uczniowie, postanowiłam sie nieco doszkolić. Znacie program Comenius- w jego ramach udało sie w naszym Gimnazjum zrealizować trzy międzynarodowe projekty, a czwarty czeka już w "poczekalni" w Warszawie. Program ten umożliwia także nauczycielom, indywidualne wyjazdy na zagraniczne szkolenia. Mnie właśnie udało się otrzymać dwutygodniowe stypendium na kurs w Anglii, a dokładnie w Plymouth. Kurs nosił tytuł "Using technology, music and drama in English Classroom". Jak się więc domyślacie, nauczyłam się kilku nowych nauczycielskich "sztuczek" z wykorzystaniem internetu i tablicy multimedialnej. Myślę, że częściej będziemy wykorzystywać na lekcji muzykę Waszych i moich ulubionych zespołów, spróbujemy też popracować nad scenkami, trochę częściej niż do tej pory. Przez te dwa tygodnie pobytu w Anglii mocno podszkoliłam mój angielski - musicie pamiętać, że praca nad językiem obcym (jeśli chcecie osiągnąć i utrzymać określony poziom), to zadanie na całe życie. Bolesne, ale  prawdziwe:)))))! Odwiedziłam angielską szkołę podstawową i tam zainspirowała mnie tajemnicza "LITERACY HOUR" i przygotowuję coś specjalnego po powrocie, ale to  niespodzianka. Zwiedziłam prawie całą południowo-zachodnią Anglię - na razie obejrzyjcie zdjęcia, a resztę opowiem Wam we wrześniu. Już się nie mogę doczekać! Wy pewnie też...;)))))

katedra w exeter

muzeum agathy christie, torquay

plymouth i smeaton tower

st ives

szkoła podstawowa

the eden project

the national aquarium, plymouth


Socrates

Od samego początku placówka ściśle współpracuje z zagranica realizując różne projekty międzynarodowe Socrates-Comenius: 2001-2004 "Wielokulturowa, wielonarodowa Europa" ; 2004-2005 Projekt językowy ze Słowenią "Wschodzące gwiazdy"; 2005-2008 "Młodzież podróżuje po Europie", którego byliśmy również koordynatorem; E-TWINNING- projekty realizowane przez Internet. 


wstecz

© Copyright 2006 Gimporaj

 

Kontakt: gimporaj2@op.pl